Over DONA

Wie wij zijn

Jan van Berkel en Marianne Luyer hebben, met hun kinderen Peter, Gita en Jacco, in 2008 het initiatief genomen om concrete projecten te gaan steunen die het leven van mensen verbeteren, zowel met geld, maar ook met directe betrokkenheid. Geld geven doen ze al jaren, maar het daadwerkelijk betrokken zijn bij de ontwikkeling van mensen, hun inkomen, hun opleiding en scholen, etc. geeft veel meer voldoening. Het is dan n.l. niet een eenrichtingsverkeer, maar door concrete samenwerking wordt deze inzet ook een leerproject en een vriendschapsproject.

Sindsdien hebben we de Stichting DONA opgericht en zelf geld bij elkaar gespaard en van vrienden giften gekregen, o.a. in plaats van verjaardagscadeaus. Sinds juni 2011 hebben we concrete kleinschalige projecten gesteund in West Afrika. Eerst in Liberia, nu in Sierra Leone

Siapha Kamara
Stichting DONA werkt samen met de SEND Foundation, de Social Enterprise Development Foundation of West Africa, die is opgericht door Siapha Kamara.

Wij zijn al sinds de jaren 80 van de vorige eeuw bevriend met Siapha. Hij heeft nadat hij zijn opleiding in Nederland, als politiek vluchteling, had voltooid, in West Afrika allerlei projecten opgezet, in Ghana, Liberia en Sierra Leone. Die projecten worden door SEND Foundation op professionele wijze opgezet en uitgevoerd, met speciale aandacht voor de meest kwetsbare groepen in deze landen, zoals bijvoorbeeld weeskinderen.
We boden Siapha aan om hem bij dit werk te helpen, zo werd Stichting DONA een feit.

Zie ook: https://sendwestafrica.org/nu/

Siapha Kamara       Siapha Kamara

De SEND Foundation heeft projecten in Ghana, Siera Leone en Liberia. Projecten die mensen helpen om zelf hun inkomen te verbeteren, door onderwijs, training, hulp bij verbetering van landbouw en opslag van voorraden en door hen informatie te geven over handelsprijzen van hun producten. In 2010 won de SEND Foundation de ONE Africa Award, een belangrijke prijs, als erkenning voor hun effectieve manier van werken.